جلوگیری از وابستگی عاطفی



ارسال شده در: 1395/11/21              از دسته مطالب: عمومی


١. تعیین حد و مرز

عدم وابستگی عاطفی به معنای نامهربانی و بی توجهی  به عزیز معتادتان نیست. عدم وابستگی عاطفی یعنی خودداری از درگیر شدن عاطفی و احساسی با مسائل و مشکلاتی که فرد معتاد برای خود ایجاد می کند. شما باید تلاش کنید تا در دام رفتار جنون آمیز و ویرانگری که عزیز معتادتان از خود نشان می دهد گرفتار نشده و به فکر زندگی خود و دیگر اعضای خانواده خود باشید، زیرا همه اعضای خانواده حق دارند که زندگی خوب و آسوده ای داشته باشند.

 

٢. رعایت حق انتخاب

عدم وابستگی عاطفی به این معنی نیست که هر بلایی سر عزیز معتادتان بیاید، برای شما اهمیتی نداشته باشد. بلکه به این معنی است که شما در مورد چگونگی زندگی خود حق انتخاب دارید.

 

٣. عدم درگیری احساسی

عدم وابستگی عاطفی به این معنی است که شما به عزیز معتادتان اجازه می دهید تا  خودش احساسات و عواطفش را تجربه کند، نه این که بر اثر وابستگی عاطفی، شما به جای او دچار آن احساسات آزار دهنده شوید.  

 

٤. مسئولیت در قبال احساسات خود

عدم وابستگی عاطفی به معنی به دست گرفتن دوباره کنترل احساسات خود  و بر عهده گرفتن مسئولیت آنها است.

 

٥. تمایز بین کمک و حمایت ناسالم

عدم وابستگی عاطفی یعنی کنار گذاشتن حمایت ناسالم از عزیز معتادتان و کمک کردن در حد معمول و به منظور  تشویق وی جهت  بهبودی از بیماری اعتیاد.

 

٦. رهایی از گناه و شرمندگی

عدم وابستگی عاطفی به معنای رها شدن از احساس مسئولیت، گناه و شرمندگی است. با این کار شما به خودتان یادآوری می کنید که مسئول معتاد شدن عزیزتان نبوده و قدرت آن را ندارید که مصرف مواد وی را کنترل یا او را درمان کنید.

  

٧. دوری از مشکلات معتاد

متاسفانه در خانواده ای که یکی از اعضای آن معتاد است، سایر اعضا  هر روز با بحران و جنجال تازه ای روبرو می شوند. عدم وابستگی عاطفی یعنی این که خودتان را در آشوب ها و گرفتاری هایی که روزانه بر اثر عواقب بیماری اعتیاد به وجود می آیند غرق نکنید. سعی کنید خودتان را از مسائل و مشکلاتی که فرد معتاد ایجاد می کند دور نگه دارید. اگر بتوانید تعادل روانی خود را حفظ کنید در وضعیتی قرار خواهید گرفت که بهتر و موثرتر می توانید به عزیز معتادتان کمک کنید و در ضمن کیفیت زندگی خودتان را نیز حفظ کنید.

 

٨. خشم علیه اعتیاد نه معتاد

علیه بیماری اعتیاد خشمگین باش، اما نه علیه معتاد.” عدم وابستگی عاطفی یعنی تمایز و تفاوت قائل شدن بین فرد معتاد و بیماری اعتیاد. زمانی که دچار عصبانیت ، ناامیدی و یا احساساتی از این قبیل می شوید، به خودتان یادآوری کنید که این بیماری اعتیاد است که باعث همه این بدبختی ها و مصیبت ها شده است، نه فردی که معتاد شده است. زمانی که  افکاری منطقی و واقع بینانه درباره بیماری اعتیاد داشته باشید و اجتناب ناپذیر بودن مشکلات و مسائل ناشی از این بیماری را بپذیرید، احساس آرامش بیشتری خواهید کرد.

 

٩. تعیین انگیزه کمک

عدم وابستگی عاطفی یعنی اینکه اجازه دهید که فرد معتاد شخصا با عواقب اعتیاد خود روبرو شود. ما نباید به محض اینکه فرد معتاد دچار یک گرفتاری شد، برای نجات دادن او وارد عمل شویم؛ بلکه باید ابتدا با در نظر گرفتن ماهیت بیماری که عزیزمان به آن مبتلا شده است، انگیزه و چگونگی حمایت خود را مشخص کنیم.  باید تعیین کنید که آیا کمک کردن شما به دلیل احساس سرافکندگی و شرمساری و به منظور حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی است، یا اینکه واقعا قصد پاک شدن فرد معتاد را دارید؟ شما موظف هستید به فرد معتاد این اجازه را بدهید که به هر شكلی که خودش مناسب می داند زندگی کرده و مسیر خود را برای بهبودی از بیماری اعتیاد پیدا کند.

 

١٠. شرکت در گروه های خانواده

برای اینکه بدانید چگونه می توانید خودتان را از وابستگی عاطفی به عزیز معتادتان خلاص کنید، بهتر است که در جلسات انجمن های گمنام حمایت از خانواده شرکت کنید. در این انجمن ها  شما با برنامه های 12 قدمی و ابزارهای لازم برای رها شدن اعضای خانواده از وابستگی های عاطفی به فرد معتاد آشنا می شوید. در این جلسات با کسانی آشنا می شوید که سرنوشت و شرایطی مانند شما داشته اند و اکنون آن را پشت سر گذاشته اند. مبنای این جلسات بر اساس تجربه ، نیرو و امید می باشد که به شما کمک می کند تا از مسیر درست منحرف نشوید و یاد بگیرید که قطع وابستگی به زمان و تمرین مداوم نیاز دارد. در این صورت است که شما می توانید با قرار گرفتن در کنار عزیز معتادتان زندگی مفید و رضایت بخشی داشته باشید.