تمایل به سیگار ارثی است



ارسال شده در: 1396/2/4              از دسته مطالب: عمومی


نتیجه مطالعه ای گسترده نشان داده تمایل به دود کردن سیگار ارثی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین  به نقل از هلث دی، در این تحقیق رابطه تعداد مشخصی از ژن‌های جهش یافته و تمایل فرد برای کشیدن سیگار بررسی شد. بیش از ۱۴ هزار فرد داوطلب در این تحقیق شرکت کردند.

دانشمندان معتقدند دسته‌ای از ژن‌ها فرد را به مصرف نیکوتین ترغیب می کنند. این ژن‌ها حتی می‌توانند تعیین کننده تعداد سیگارهایی باشند که یک فرد در طول روز دود می‌کند. افرادی که در کروموزوم‌های ۸ آنها جهش‎ ایجاد شده است تمایل بیشتری به مصرف دخانیات دارند.

محققان پژوهشکده پزشکی ملکولی دانشگاه هلسینکی معتقدند این افراد نه تنها روزانه دست‌ کم یک نخ سیگار بیشتر از دیگران دود می کنند، بلکه ضریب ابتلاء شان به سرطان ریه نیز ۱۰ درصد بیشتر است.

 

نیکوتین و آزاد شدن هورمون‌های خوشبختی در مغز

بررسی های دانشمندان نشان داده جهش کروموزوم شماره ۱۱ موجب سیگاری شدن فرد می‌شود. کروموزوم شماره ۹ نیز حاوی ژنی است که ترک سیگار را برای سیگاری‌ها راحت‌تر‌می‌کند. اما برای این سوال که به چه دلیل برخی از ژن‌های تغییر یافته، بر تمایل به سیگار کشیدن تأثیر می‌گذارند؟ پاسخی دقیقی نمی توان یافت.

نیکوتین در مغز موجب تحریک و باز شدن گیرنده‌هایی می‌شود که به گیرنده نیکوتین معروف‌اند. این گیرنده‌ها نیکوتین را می‌گیرند و به جای آن هورمون‌های خوشبختی مانند دوپامین و سروتونین آزاد می‌کنند.

دانشمندان در خاتمه اعلام کردند: «سیگار کشیدن اعتیادآور و مضر است، اما برای برخی افراد اعتیادآورتر و مضرتر.» یافته‌های این تحقیق این امکان را فراهم می‌کند که روش‌های ترک سیگار موثرتری معرفی و ترک سیگار ساده تر شود.

 

منبع: پیشگیری نوین