متادون چیست و چه کاربردی دارد؟



ارسال شده در: 1397/4/14              از دسته مطالب: عمومی


 

                                                                                                                       

متادون چیست و چه کاربردی دارد؟

متادون جزء دسته‌ای از مواد مخدر است و تحت نام تجاری Dolophine فروخته می‌شود. این ماده در سال ۱۹۳۷ (جنگ جهانی دوم) توسط پزشکان آلمانی ساخته شد که برای درمان افراد مبتلا به درد شدید استفاده می‌شد.

 

متادون یک مخدر “صنعتی” و به صورت پودر کریستالی سفید رنگ یا قرص و شربت است. که معمولا به ‌صورت پودر در نوشیدنی با طعم میوه حل می‌شود و روزی یک‌بار به صورت خوراکی مصرف، همچنین به ندرت بصورت عضلانی یا وریدی تزریق می‌شود.

 

عوارض استفاده طولانی مدت از متادون:

 استفاده طولانی دارای عوارض جبران ناپذیری است از جمله:

 

 اختلالات روانی

 

 عدم اعتماد بنفس

 

 پوسیدگی دندان‌ها

 

 عدم ثبات شخصیتی

 

 ضربان نامنظم قلب

 

 افسردگی

 

 کند یا متوقف شدن تنفس

 

 در برخی موارد میل به خودکشی گزارش شده است

 

عوارض جانبی:

 یبوست

 

 گرگرفتگی و تعریق

 

 سرگیجه و غش

 

 تهوع و استفراغ

 

 انقباض مردمک‌ها

 

 درد در ناحیه شکم

 

 انقباض مردمک‌ها

 

 خارش پوست

 

 سقط جنین

 

 قطع عادت ماهانه در زنان و …

 

در صورت استفاده از قرص یا شربت متادون موارد زیر را رعایت کنید:

عوارض متادون

 

 در زمان استفاده از متادون هرگز از الکل استفاده نکنید.

 

 به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک از متادون استفاده نکنید.

 

 در زمان استفاده از این ماده به دلیل اختلالات روانی که ایجاد میکند از رانندگی اجتناب کنید.

 

 در زمان مصرف متادون از بارداری خودداری کنید اگر به صورت ناخواسته باردار شدین به هیج عنوان متادون را ناگهانی قطع نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

 

 اگر دارای بیماری‌های کبد، کلیه، فشارخون و … هستید به هیچ عنوان نباید از متادون استفاده کنید.

 

آیا ترک اعتیاد با متادون امکان پذیر است؟

متادون دارویی است  مانند ترامادول ،بوپرنورفین و مرفین که در جهان برای درمان‌های متفاوت از این دارو استفاده می‌کنند و یکی از مواردی که برای درمان از آن استفاده می‌کنند برای ترک اعتیاد است اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که داروی متادون کاملا اعتیادآور است، داروی متادون در کتاب‌های پزشکی به عنوان شبه مخدر نامیده می‌شود اما اثری که در بدن می‌گذارد و یا درد بدن (خماری) یا وابستگی روانی که برای بیمار ایجاد می‌کند، بسیار شدیدتر از مخدرهایی است که برخی بیماران استفاده می‌کنند به خاطر این شرایطی که دارد و مدت زمان طولانی که در بدن می‌ماند تأثیرات بسیار مخربی روی قسمت‌های مختلف بدن به جا می‌گذارد مثل کبد و یا سیستم‌های عصبی، خلق و خو و یا حتی در سیستم عملکرد جنسی بیمار هم تأثیر ‌می‌گذارد و کاملا سبک زندگی فرد را تغییر می‌دهد.

 

به همین خاطر است که جایگزین کردن داروی متادون برای ترک اعتیاد اصلا مجاز نیست و در اکثر مراکز درمانی کاملاً غیر قانونی است، متادون هم مانند مواد اعتیاد آور دیگر ایجاد وابستگی می‌کند، بسیاری از مراکز ترک اعتیاد بعنوان جزئی از فرآیند درمان بیماران (متادون درمانی) از این ماده که خود نوعی مخدر است استفاده می‌کنند که این کار بسیار خطرناک است و فقط نوع وابستگی از ماده‌ای دیگر به متادون تغییر پیدا می‌کند. که در اوایل استفاده به فرد احساس آرامش و سرخوشی دست می‌دهد که این حالت در تمامی مواد افیونی مشترک است. حتی ترک خود متادون از موادی که قبلا فرد به آن اعتیاد داشته است به مراتب سخت‌تر است.

 

داروی متادون تنها در شرایطی قابل استفاده برای بیماران اعتیاد می‌باشد که بیمار از نظر سن و توانایی جسمی قادر به ترک مثلاً تریاک یا هروئین را ندارد یا به طور مثال بیماری که سرطان پیشرفته دارد و توان بدنی ضعیفی دارد و امکان سم زدایی برای ترک مواد اعتیادآور مجاز نیست، یعنی نمی‌تواند سم زدایی تریاک و یا سم زدایی هروئین انجام دهد، در این صورت داروی متادون را جایگزین ماده مصرفی بیمار می‌کنند و برای کسانی که سن بالایی دارند و دیگر شرایط مصرف مواد اعتیادآور را ندارند یا کسانی که بیماری قلبی یا دیابت خیلی شدید دارند که داروی مصرفی خود را هم نمی‌توانند کاملا قطع کنند،  تنها برای این بیماران، متادون را جایگزین می‌کنند.

 

متادون درمانی

 

در موارد کاملا خاص، مثلاً زمانی تریاک سرب‌دار را وارد بازار کرده بودند، کسانی که آن زمان تریاک مصرف می‌کردند با عوارض بسیار زیادی رو به رو شده بودند که بر اثر مصرف، دل دردهای بسیار شدید و عوارض گوارشی حاد می‌گرفتند که در برخی از این بیماران منجر به فوت شد به همین دلیل در آن زمان بسیاری از بیماران به مصرف متادون روی آوردند و از این بابت مطمئن بودند که مصرف متادون خطر مسمومیت با سرب را ندارد اما عوارض‌های دیگر را به همراه داشت.

 

در بسیاری از مراکز درمانی و یا کمپ‌ها تبلیغات نادرستی برای متادون انجام می‌دهند و برای تمام بیماران از نوجوان‌ها تا سنین بالاتر که توانایی ترک اعتیاد به صورت کامل را دارند مصرف متادون را تجویز می‌کنند و با این امید پیش میروند که به مرور زمان دوز مصرفی متادون هم کاهش می‌یابد و بدن کاملاً پاک می‌شود اما دوره ترک آنها طولانی می‌شود و بعد از چند دوره متوجه وابستگی شدید خود به متادون می‌شوند و چون قابل دسترس است و به راحتی در برخی مراکز می‌توانند آن را خریداری کنند و به خاطر ترس از حالت نشئگی ترک کردن برایشان سخت میشود.

 

متاسفانه این مراکز درمانی مجوز درمان با متادون و یا بوپرنورفین را ندارند اما به این روش درمان بدون مجوز ادامه می‌دهند، تعداد محدودی از مراکز درمانی هستند که از وزارت بهداشت مجوز درمان مواد اعتیادآور با متادون را دارند و تنها این مراکز هستند که اجازه پخش داروهای متادون و بوپرنورفین را دارند اما امروزه شاهد این هستیم که برخی دست فروشان ویا عطاری‌ها فروش داروی متادون را دارند و این واقعا ترسناک است دارویی که عوارض بسیار شدیدی دارد، انقدر راحت در دسترس عموم قرار می‌گیرد، و بدون در نظر گرفتن دوزی که پزشک تجویز می‌کند آن را مصرف می‌کنند، همانطور که گفتیم متادون تنها برای بیماران خاصی که به هیچ عنوان قادر به ترک مطلق نیستند و یا دچار بیماری هستند زیر نظر پزشک  با دوزهای مشخص شده و مراقبت‌های حین مصرف تجویز می‌شود .

 

ترک متادون چند روز طول می‌کشد و به چه صورت است؟

قطع و ترک متادون بصورت ناگهانی عوارض شدیدی و یا حتی مرگ را به دنبال خواهد داشت، برای ترک متادون بهتر است این ماده را بصورت تدریجی و در فاصله زمانی معین کنار گذاشت، مانند تمامی مواد اعتیادآور درد عضلانی و استخوانی را به همراه دارد.یکی از راه‌های ترک متادون، سم زدایی متادون به صورت تدریجی و یا سریع است. حال اینکه سم زدایی متادون چند روز طول میکشد؟ در مراکز معتبر، سم زدایی متادون به صورت سریع بین ۲ تا ۳ روز انجام می‌شود و سم زدایی تدریجی بین یک هفته تا ۱۰ روز با مراقبت‌های ویژه کادر درمانی صورت می‌گیرد، در صورتی که از دوز بالا و در فاصله طولانی مدت از این ماده استفاده کرده باشید سم‌زدایی می‌تواند طولانی‌تر و دردناک‌تر باشد.

 

منبع : سایت اکسون