گل چیست؟ چرا ماده مخدر خطرناکی درایران شناخته می شود؟



ارسال شده در: 1398/1/26              از دسته مطالب: عمومی


گل چیست؟ و چرا دومین ماده مخدر خطرناک درایران شناخته می شود؟

 گل یا علف نوعی مخدر مشتق از گیاه شاهدانه است که بسیار شبیه به ماریجوانا هست اما با ترکیبات گیاهی باشد. گیاه شاهدانه پایه طبی و آرامش بخش دارد که استخراج آن و تبدیل آن به مواد روانگردان همچون گل بسیار رواج یافته است.

در گیاه شاهدانه ترکیبی وجو دارد به نام تتراهیدروکانابینول که عامل اصلی سرخوشی است. تمدد اعصاب، سرخوشی، درونگرایی، خنده زیاد، افزایش اشتها از مهم ترین علائم مصرف گل است که اغلب افراد را به سوی خود می خواند. امام از عوارض جانبی این ماده روانگردان کاهش حافظه کوتاه مدت، خشکی دهان سرخی دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و گاهی احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد.

عوارض جانبی بلندمدت در برخی موارد شامل اعتیاد، کاهش قوای فکری در افرادی که مصرف را از نوجوانی آغاز کرده‌اند، و مشکلات رفتاری در کودکانی است که مادرانشان هنگام بارداری ماری‌جوآنا (گل)مصرف می‌کرده‌اند.

مکانیسم اثر ماریجوانا یا گل  به عملکرد تتراهیدروکانابینول و تأثیرات آن بر گیرنده‌های مختلف عصبی مربوط است، تتراهیدروکانابینول بصورت آگونیست گیرنده کانابینویید شماره یک و دو عمل می‌کند که عامل اصلی تأثیرات روانی گل است، تتراهیدروکانابینول بر‌گیرنده‌های مخدری دلتا و مو اپیوئیدی نیز برهم ‌کنش دارد.

گل معمولاً به‌شکل سیگار در کاغذ مخصوصی به نام پیپر پیچیده شده و دود می‌شود. وقتی که گل به‌صورت خوراکی مصرف می‌شود، کیفیت اثرگذاری آن متفاوت است و تاثیرات روان‌گردانی آن معمولاً قوی‌تر از حد انتظار ظاهر می‌شوند با مصرف دود کردنی، گل تا دو ساعت اثرات خود را نشان می دهد چه بصورت قلیون، سیگار، پیپ و غیره اما اثرات آن تا چند روز در بدن باقی می ماند. حال آنکه مصرف آن بصورت خوراکی بسیار قوی تر خوهد بود.

 

لازم است بدانید ماده گل دارای تقریباً ۵۰۰ مادهٔ شیمیایی است که عمده اثرات حاصل از مصرف گل و به‌طور کلی همه محصولات گیاه شاهدانه به ۶۴ نوع کانابینوئید موجود در این گیاه بازمی‌گردد.

درجه سمیت ماده گل بسیار پایین است و درصد ناچیزی امکان وجود دارد که فردی بخاطر مصرف این ماده اوردوز کند. اما باید ذکر شود که با درجه سمیت پایین آن باز هم خطرناکترین ماده مخدر که اکنون در دست جوانان است نام برده شده اسن.. لازم به ذکر است تاکنون هیچ گزارشی از مرگ بزرگسالان و نوجوانانی که تنها بر اثر اوردوز گل بمیرند در دست نیست، بلکه اغلب عوارض روانی گزارش شده‌است. همچنین دوزهای افراطی مصرف ماده گل به خودی خود خطرناک نیست، بلکه علائم به وجود آمده در فرد مصرف‌کننده می‌تواند خطرناک باشد؛ به عنوان مثال فردی که دوز بالایی را مصرف کرده ممکن است در اثر بی‌اطلاعی از محیط، از ارتفاع سقوط کند. مرگ‌ومیر ثبت‌شده بر اثر زیاده‌روی در ماده گل در حیوانات نیز به‌شدت نادر است. عموماً تنها پس از تزریق درون‌وریدی روغن حشیش امکان مرگ وجود دارد.

 

عوارض ناشی از مصرف گل

 

مصرف این گیاه همچون دیگر مواد مخدر و روانگردان دارای عوارضی است که برخی از آنان غیرقابل جبران است

از آن جمله می توان به:

 

اثرات مصرف ماده روانگردان گل نیز بسیار بالاست که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

البته آنچه در بالا قید شده است شامل عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده مخدر است مصرف بلند مدت این ماده مخدر گل عوارض دیگری نیز به همراه دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

 

به گفته کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا مصرف ماد هگل و ماری‌جوانادر برخی موارد باعث ایجاد اصطراب بالا و درنتیجه افزایش پارانویا در افراد می‌گردد که باعث سردرگمی و حتی در پاره ای افراد باعث ایجاد توهم بالا می‌شود.

اسکیزوفرنی و روانپریشی حاد و در دراز مدت احتمال ابتلا به برونشیت نیز از دیگر عوارض مربوط به مصرف این ماده مخدر است.

این ماده با این همه عوارض که اشاره شد گاهی آن را قابل درمان و ترک کردن می دانندو گاهی آن را درد بی درمان می‌نامند.

البته گل یا ماری‌جوانا در جرگه مواد درمانی نیز قرار می‌گیرند. این مصرف گل میتواند باعث تحریک اشتها و کاهش علائم درد مزمن گردد، بیماری ام اس، اضطراب، تعوع و استفراغ به ویژه در جریان شیمی درمانی شود.

و شواهد متوسطی نیز وجود دارد که مصرف دارویی ماری‌جوانا یا همان گل می‌تواند به اختلال خواب، بی‌اشتهایی، فیبرومیالژیا ، اختلال استرسی پس از آسیب روانی و پارکینسون کمک کند سازمان غذا و داروی آمریکا یک داروی مایع مبتنی بر کانابینوئید CBD موجود در ماریجوانا به نام Epideolex برای درمان دو نوع صرع جدی در کودکی، به نام‌های سندرم دراوه و سندرم لنوکس_گستو را تأیید کرده‌است

 همچنین مطالعاتی که اخیرا بر روی حیوانات انجام گرفته نشان داده‌است که عصاره ماری‌جوانا ممکن است به کشتن سلول‌های خاصی از سرطان کمک کند. شواهد یک مطالعهٔ کشت سلولی از حیوانات جونده نشان می‌دهد، عصاره‌های پاک شده از گیاه ماده گل می‌تواند روند رشد سلول‌های سرطانی را در یکی از جدی‌ترین انواع تومورهای مغزی به شکلی باور نکردنی آهسته کند. اما بدلیل سوء مصرف این ماده بخصوص در ایران این ماده را بدومین ماده مخدر خطرناک ایران تبدیل کرده است و گل را به جایگزینی خطرناک برای شیشه بدل نموده است

 

ترک و درمان

اغلب اعتیاد ها قابل در مان هستند اما به سختی، حتی اگر شما به خوردن چای اعتیاد داشته باشید لذا ترک ماده گل نیز از این دسته مستثنی نیست.

اما به گفته کارشناسان افیون گل یا علف یا ماری جوانا ماده ایست که حتی پس از ترک آن عوارض آن همچنان پایدار خواهد ماند و تحقیقات نشان داده اند افراد کمی وجود دارند که به دنبال ترک این ماده مخدر هستند، اما در سال‌های اخیر روند درخواست درمان برای این ماده مخدر به شدت افزایش پیدا کرده است دکتر دیوید مک داول از دانشگاه کلمبیا که سال‌ها در خصوص مسایل مربوط به ترک این ماده مخدر تحقیق کرده معتقد است، روند درمان به این ماده مخدر در افرادی که بصورت هر روزه از آن استفاده می‌کنند بسیار دشوار است. نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه داشت این است که استفاده از این ماده مخدر در واقع دروازه اصلی ورود و استفاده از سایر مواد مخدر است. بسیاری از افراد که در حال استفاده از مواد مخدر بسیار وحشتناک مانند کراک و شیشه هستند  اعتیاد خود را از این ماده مخدر آغاز نموده اند. و گفتنی است این مواد همانطور که گفته شد آسیب های شدید و اساسی به ذهن افراد می گذارد و باعث روانپریشی و آسیب های مغزی میشود بنابراین اگر تمایل به ترک این افیون خانه مان سوز دارید ابتدا باید از روشهای پاکسازی ذهنی  و یا مراجعه به روانپزشک و مشاور را در لیست اقدامات خود قرار  دهید.

لازم به ذکر است زمانی که فرد مصرف ماده مخدر گل یا ماریجوانا را قطع می کند، طبیعی است که علائم ترک مصرف گل دراو  ظاهر گردد که از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره داشت: