3 روش تضمینی برای ترک اعتیاد



ارسال شده در: 1398/3/2              از دسته مطالب: عمومی


اعتیاد را یکی از پیچیده ترین بیماریها برشمرده اند چنانچه یک بیمار به اعتیاد تمایل واقعی به درمان داشته باشد امام اگر فرد به تشخیص درستی نرسیده باشد، مشخص است که  به اعماق تیره و تار اعتیاد و عوارض  ناشی ازآن پی نبرده و همچنان به ادامه راه خود خواهد پرداخت که اغلب چنین افرادی دیر تر به راه های درمانی جواب میدهند و حتی بیشتر از قبل متمایل به مصرف مواد میگردند.

متاسفانه جامعه نسبت به افراد معتاد ذهنیتی منفی و دیدی غیر قابل اعتماد به این اشخاص دارند. اغلب این اشخاص را کثیف، دزد، نفرت انگیز و درکل مجموعه ای از رذائل اخلاقی را به این افراد که حقیقتا بیمار هستند نسبت میدهند و این خود مانعی است بر سر راه این افراد که در طب و روانشناسی از عموم خواسته شده است که این ذهینت را از ذهن خود برداشته و از آن برحذر باشند و نگاه مثبت را در جامعه پی ریزی کنند و امدادی شوند برای دور  کردن این افراد از عارضه اعتیاد.

اگر چه عوارض ثانویه اعتیاد در میان روهی از معتادین که تنگدستی و فقر امکان تامین هزینه‌های زندگانی را به آنها نداده است باعثکی شود که برای بدست آوردن خرج اعتیاد خوددست به رفتارها و کارهای ناشایست بزنند و حتی ظاهرشان سبکی از ولنگاری و به خود نرسیدن را برساند ودر یک کلام مشمول تمام صفاتي كه جامعه به معتادان نسبت مي دهد باشند اما اين عموميت ندارند و اكثريت معتادان را شامل نمي شود.

معتادها قبل از اینکه مجرم باشند یک بیمار هستند. و این رفتارهای غلط اجتماعي و عملكرد نادرست ديگران است كه به جاي تلاش براي رفع درد و مرضش ، او را به وادي خلاف سوق مي دهد. خوشبختانه مدتی است كه در قوانين تجديد نظر شده و به عنوان مجرميت معتاد به شرطي كه اقدامات درماني را شروع كرده باشد ، حذف گرديده اما باورهاي اجتماعي فرقي نكرده و در زمينه آموزش اجتماعي و بخصوص خانواده ها تلاش چنداني صورت نگرفته است.

 

حال برای اینکه به یک بیمار اعتیاد روشی را پیسنهاد دهیم بایدبه انواع روشها واقف باشیم

برای ترک اعتیاد روش بهتر را انتخاب کنید

 كساني كه فكر مي كنند روش ترک اعتیاد با بستن و زنداني كردن معتاد پس از گذشت سه روز اعتياد بر طرف مي شود ، باید بدانند كه چنين نخواهد شد و اين فرد حتمن درصورت آزادی به و امكان دسترسي به مواد مخدر مصرف خود را مجددا آغاز خواهد نمود.و دلیل این رفتار رابی اختیار بودن در انتخاب باید دانست و دلیل آن تشنگی بیشتر او نسبت به قبل نسبت به مواد خواد بود. چنين روش هائي در مورد يك معتاد يا درواقع يك بيمار ، نوعي جنايت ناشي از عدم درك و آگاهي نسبت به اعتياد است كه متاسفانه با ساختن يكسري فيلم ها و القائات نادرست ، در ذهن مردم و جامعه رسوخ كرده است

 

 

روش های  ترک اعتیاد

 

سه روش متداول ترک اعتياد وجود دارد :

  1. روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو
  2. روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مخدر و استفاده از دارو
  3. روش ترک اعتياد سنتي با كاهش تدريجي مصرف مواد مخدر

 

 

1-روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

در این روش بیمار یکباره مصرف را رها میکند بدون هیچگونه دارو یا ترکیبی را جایگزین کنند. به این روش تر ک اعتیاد سقوط آزاد، یاترک یابویی گفته میشود. دلیل نام گذاری این ترک ناگهانی و تحمل درد بالایی هست که یک فرد در هنگام ترک تحمل میکنند و البته نشدنی نیست و افرادی هستند که این روش از ترک را انتخاب می کنند.

سيستم هاي توليد مواد شبه افيوني در بدن ، حدود ده ماه زمان نياز دارند تا باز سازي شوند لذا پس از گذراندن سختي هاي دو هفته اول ، مشكلات بي خوابي ، افسردگي ، كم حوصلگي، گريه كردن ، كند ذهني فراموشي تنبلي، عدم ميل به زندگي و غيره در بيماران وجود داشته و طي اين مدت شخص قادر به كار كردن نيست و يا راندمان كاري مساعدي ندارد. حتي تجويز مي كنند كه در اين در اين دوره ده ماهه شخص را بيشتر تنها بگذارندو تختخوابش را جدا كنند. در اين مدت به علت عدم تعادل جسمي و رواني ، بيمار نبايد تصميمات سرنوشت ساز بگيرد.

شوك مخربي كه در اين روش ترک اعتیاد به بيمار وارد مي شود ، سبب مي گردد كه بعضي از قسمت هاي توليد كننده مواد شبه افيوني بدن چه بسا تا آخر عمر هيچ وقت فعال نشود در عمل  بين كساني كه با روش سقوط آزاد ترک كرده اند درصد كمي به مرحله تعادل پايدار مي رسند و اكثراً دچار عدم تعادل در دراز مدت هستند و يا به تيك هاي عصبي دچار مي شوند

2- روش ترک اعتياد با قطع سريع مصرف مخدر و استفاده از دارو

این روش بی شبیه به روش اول نیست بدین تزتیب که پس از قطع فوری مصف مواد مخدر در طول یک هفته اول، برای زدودن عوارض و دردهای ناشی از ترک مواد از دارو ها استفاده می شود. اين همان روش رايج بين المللي منجمله در ايران و همچنين اگهي هاي ترک اعتياد است. به دليل ناديده گرفتن زمان بازسازي سيستم هاي توليد مواد شبه افيوني در بدن اين روش فرق چنداني با روش سقوط آزاد و عوارض حاصل از آن ندارد. مثال علمي آن اينست كه در روش روش سقوط آزاد شخص از بالاي ساختمان ده طبقه به پائين مي پرد ولي در شبه سقوط آزاد كمي تخفيف داده و ازيكي دو طبقه پائين تر سقوط مي كند.

 

3-روش ترک اعتياد سنتي با كاهش تدريجي مصرف مواد مخدر

سومین روش ترک اعتیاد ، كاهش تدريجي مصرف مواد است كه به آن “ ترک سنتي “ گفته مي شود و از زمان هاي قديم تاكنون مرسوم بوده استدر ترک سنتي ، هر روز مقداري از مصرف مواد مخدر كم مي شود تا بتدريج به صفر برسد. مثلاً مقداري ترياك يا شيره را در ظرف آبي حل كرده و سپس به جاي مصرف مواد ، روزانه چند پيمانه مشخص از اين شربت مي خورند و به جاي مقدار خورده شده آب مي ريزند تا شربت رقيق تر شود.

اگر مقدار مواد مخدر در شربت اوليه طوري انتخاب شود كه ظرف حدود 15 روز مصرف مواد مخدر به صفر برسد در واقع مشابه ترک سقوط آزاد خواهد بود ولي اگر با حجم و مقدار بيشتر شربت عمل كنند به طوري كه بيش از 40 روز طول بكشد در اين صورت نتيجه بهتري عايد شده و عوارض كمتري به جاي مي گذارد. عده  بسياري ازبيماران معتاد ، از روش ترک سنتي و كاهش تدريجي مصرف مواد استفاده كرده و نتيجه گرفته اند.

 

 ترک اعتیاد به مواد مخدر با چه علائم جسمی و روانی همراه است؟

 بدنبال قطع مصرف مواد مخدر در فردی که اعتیاد به این مواد دارد علائم متعددی بروز می کند که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت (Withdrawal Syndrome) گفته می شود. این سندرم شامل:
درد عضلانی- استخوانی ، بیخوابی، بیقراری، عطسه، آبریزش بینی، خمیازه، اسهال، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، ضعف وبیحالی، پرش اندامها، احساس سرما و گرما، لرز، تعریق، تپش قلب، اشک ریزش، درد شکم، هذیان، پرخاشگری، وسوسه به مصرف مواد…. می باشد. شدت علائم فوق در افراد مختلف متفاوت بوده و تحمل آنها بدون اقدامات درمانی صحیح بسیار دشوار می باشد این علائم  مدتی بعد از ترک اعتیاد برطرف میشود.