ترک اعتیاد با روان درمانی



ارسال شده در: 1398/6/28              از دسته مطالب: عمومی


پیشینه اعتیاد ، میزان مصرف، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی، نوع ماده مصرفی، بیماریهای همراه با اعتیاد ، میزان حمایت، استفاده از درمانهای داروئی و غیر داروئی و عوامل دیگری در طول مدت بهبودی و ترک اعتیاد تاثیر گذار هستند و البته گاهی حتی بیمار برای درمان روش مناسب را انتخاب نمی نماید که این موضوع نیز باعث به تاخیر افتادن درمان اعتیاد می شود.


روش های ترک اعتیاد و درمان بیماران معتاد به مواد مخدر
تاکنون روش های گوناگونی برای ترک و درمان بیماران معتاد به کار گرفته شده است که به اختصار به ذکر چگونگی انجام روش ها پرداخته می شود.
-روش کم کردن تدریجی ماده مخدر: در این روش بیمار معتاد می تواند با یک برنامه ریزی منظم و دقیق و با اراده ای قوی و محکم ، روزانه از ماده مخدری که استفاده می نماید کم کند تا آن را در مدت ۲ تا ۳ هفته به صفر برساند .
– روش استفاده از داروهای ترک اعتیاد به طور سرپایی : در این روش فرد معتاد توسط پزشک ، درمان خود را شروع می نماید و داروهایی برای وی تجویز می شود که شامل داروهای اعصاب و داروهایی است که ماده مخدر نیستند ، اما اثراتی شبیه ماده مخدر دارند .
– روش استفاده از داروهای ترک اعتیاد با بستری شدن در بیمارستان :این روش مانند روش دوم است . با این تفاوت که فرد معتاد در بیمارستان بستری می گردد و کلیه امور درمانی با نظارت پزشک معالج انجام می شود.


اثرگذاری انجمن های NA برای معتادان
بر اساس گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر که ۹۰ درصد درمان‌شدگان اعتیاد، دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند، این پرسش مطرح می‌شود که چه عامل یا روشی پاک شدن کامل فرد از سموم مواد‌مخدر و مهم‌تر از آن، کاهش گرایش به مصرف مجدد این مواد را ضمانت می‌کند؟
در این میان اگر در جلسات عمومی انجمن معتادان گمنام معروف به NA شرکت کنید، خواهید دید که این افراد حتی پس از گذشت چند سال از ترک اعتیاد همچنان خود را تا پایان عمر یک معتاد معرفی می‌کنند؛ زیرا به اعتقاد آن‌ها و البته به اذعان بسیاری از متخصصان، اعتیاد درمان شدنی نیست؛ بلکه این بیماری را تنها می‌توان با انجام اقدامات تکمیلی درمان به ویژه روان‌درمانی به‌عنوان تنها ضامن کاهش عود اعتیاد، کنترل کرد.
علاوه بر این طبق اعلام انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری ایران نیز، انجام اقدامات تکمیلی درمان اعم از مشاوره درمانی، گروه درمانی، کار درمانی، ورزش درمانی، گفتار درمانی، ایمان درمانی و در نهایت خانواده درمانی علاوه بر دارو درمانی، احتمال ۲۵درصدی عود اعتیاد را به ۲ درصد کاهش می‌دهد.


ترکیب روان درمانی و دارو درمانی در ترک اعتیاد موثر است
دکتر همایون پورکرامتی روانپزشک متخصص در گفتگو با خبرنگار اجتماعی«تهران نیوز» با اشاره به روش های موثر برای ترک اعتیاد در معتادان اظهار داشت:به اعتقاد بنده، دو روش در درمان معتادان موثر است که می توان به روش هایی همچون روانشناختی و دارویی اشاره کرد، یعنی روش های دارویی و غیردارویی و بنده تاکید می کنم که اگر این دو روش را برای درمان اعتیاد به کار بگیریم، زودتر جواب می گیریم.
وی ادامه داد:انجمن های NA ، انجمن هایی است که معتادان در آن گرد هم می آیند و به یکدیگر کمک می کنند تا زودتر از اعتیاد خلاصی پیدا کنند و غالبا سرپرست این گروه بر عهده فردی است که در گذشته اعتیاد داشته اما آن را ترک کرده و تلاش می کند که تجربیات خود را به سایر اعضای گروه منتقل کند تا آنها هم بتوانند با انجام این روش ها، اعتیاد خود را ترک کنند.
دکتر پورکرامتی اظهار داشت: این روش برای ترک اعتیاد موثر است اما روش های درمانی روانشناختی هم وجود دارد که در تخصص روانپزشکان است اما در این راه، روش های درمانی از طریق داور هم باید بکارگیری شود اما نه آنقدر که فرد معتاد، به این داروها وابستگی پیدا کند.

وی ادامه داد: بستگی به نوع موادی که فرد معتاد استفاده می کند، روش های درمانی متفاوت است اما در کل باید گفت که ترک کردن شیشه و هروئین سخت تر از ترک تریاک و هشیش است و بستگی به استقامت بدن فرد معتاد و همچنین مقدار و روش مصرف دارد و ترکیب روان درمانی و دارو درمانی در ترک اعتیاد موثر تر واقع شده است.


انجمن های NA؛ انجمن هایی موثر برای ترک اعتیاد
دکترعلی نقی فقیهی روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «تهران نیوز» با اشاره به اینکه انجمن هایی همانند انجمن NA در ترک اعتیاد معتادان به مواد مخدر موثر واقع شده است و باید از این انجمن ها حمایت شود، اظهار داشت: به نظر می رسد که انجمن های NA از نظر روان درمانی در معتادان موثر واقع شده است و در کنار حضور در این انجمن ها می توان با استفاده از داروهایی که دکتر تجویز نموده است، بتوان به مرور زمان اعتیاد به مواد مخدر را ترک کرد.
وی ادامه داد: مهمترین هدفی که انجمن های NA دنبال می کنند، کمک به همنوع خود برای ترک اعتیاد است و تلاش می کنند که در انجمن ها با گفتگو و احساس همدردی و انتقال تجربیات و کمک و…باعث ترک اعتیاد شوند و یقینا حرف های معتادی که امروز یک فرد سالمی است، بر روی معتادانی که تازه تصمیم به ترک گرفته اند، اثر گذار خواهد بود.
دکتر فقیهی تاکید کرد: یک فرد معتاد که تصمیم به ترک گرفته است، باید بعد از ترک اعتیاد هم تا مدتی با مشاور خود ارتباط داشته باشد و تکنیک های لازم را در زندگی شان به کار بگیرند تا دوباره به مصرف مواد مخدر بازنگردند.