اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی برای اشتغال معتادان پس از درمان



ارسال شده در: 1399/12/4              از دسته مطالب: عمومی


اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی برای اشتغال معتادان پس از درمان

به گزارش خبرنگار مهر، نورمحمد فردی بعد از ظهر شنبه در جلسه کمیته مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد که در سالن معاونت سیاسی استانداری البرز برگزار شد،اظهار کرد: یکی از خطراتی که نسل جوان کشور را تهدید می‌کند مسئله اعتیاد و مواد مخدر است که جوانان در نوک حمله این مواد مخدر قرار دارند

.وی بیان کرد: دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر باید علاوه بر آموزش، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، چراکه این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با بیان اینکه در هر امری به صورت قطع پیشگیری مقدم بر درمان است، افزود: در بحث آسیب‌های اجتماعی نیز به طور قطع پیشگیری حساس‌تر، مهم‌تر و کارسازتر است و باید توجه بیشتری به آن معطوف شود.

وی تصریح کرد: مقابله صحیح با پدیده خانمان‌سوز اعتیاد که عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای است، چراکه این امر از دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز می‌کاهد.

فردی خاطرنشان کرد: بهترین شیوه برای پیشگیری و مقابله با گسترش اعتیاد به مواد مخدر در البرز به عنوان معضل اساسی اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی امروز جامعه، اجتماعی کردن امر مبارزه با این بلای شوم است که در این راستا باید با عزم و همت عمومی فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

شیوه‌های برخورد با معضل اعتیاد باید آسیب‌شناسانه باشد

وی با بیان اینکه مسائل اجتماعی مانند دانه‌های تسبیح به هم پیوسته بوده و متأثر از هم هستند، اضافه کرد: بر این اساس خلاقیت جزو عناصر مهم در امر مبارزه با پدیده مواد مخدر به شمار می‌رود و باید شیوه‌های برخورد با معضل اعتیاد به صورت آسیب‌شناسانه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با بیان اینکه هر چند خودم به شخصه اعتقاد دارم که اراده هر شخص می‌تواند در سالم‌سازی و بهبود افراد بسیار تأثیرگذار باشد، گفت: اگر همه امکانات درمانی، بهداشتی و اشتغال فراهم شود اما اگر شخص اراده لازم را برای سلامت خود نداشته باشد در کمترین زمان ممکن دوباره به سمت مواد مخدر بازمی‌گردد.

وی گفت: مصرف مواد مخدر عاملی برای بروز دیگر آسیب‌های اجتماعی است و آگاهی، پیشگیری و اجتماعی کردن مهمترین راهبرد در حوزه مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به شمار می‌رود.

فردی با بیان اینکه نکته مهم و قابل توجه این است که دو دیدگاه در جامعه وجود دارد بعضی‌ها می‌گویند معتاد مجرم است و برخی می‌گویند معتاد بیمار است، تصریح کرد: سیاست کلی بر این امر استوار شده است که معتاد بیمار است، بنابراین برای سلامت بیمار باید ساز و کارهای خاص خودش را فراهم کنیم که هم امر درمان صورت بگیرد و هم بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم.

وی افزود: در همین راستا در استان برنامه‌ریزی‌های لازم با مرکز شورای هماهنگی مواد مخدر کشور انجام شده تا آموزش‌های حرفه‌ای در زندان‌ها و جامعه هدف برای معتادان صورت گیرد به صورتی که تاکنون آموزش‌های دوره‌ای برای مردان و زنان معتاد برگزار شده است.

مرحله بعدی جمع‌آوری معتادان متجاهر اجرا می‌شود

وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا معتادین آموزش دیده بعد از ترخیص از تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی از محل بهزیستی بدون سود با کارمزد ۴ درصد برخوردار هستند.

معاون استاندار تأکید کرد: کلیه ادارات ذیل شورای هماهنگی مواد مخدر موظف‌اند هر کدام کارهای مربوط به خود را در همه امور از جمله دستگیری درمان، آموزش و اشتغال را انجام دهند و هیچ‌گونه عذری از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست.
 
فردی متذکر شد: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی مواد مخدر استان که هفته گذشته به ریاست استاندار و حضور تمامی مسئولان برگزار شد، تصمیمات مناسبی اتخاذ شد و مقرر شد از امروز توسط نیروی انتظامی با هماهنگی دستگاه قضائی و بهزیستی و همچنین شورای هماهنگی مواد مخدر، معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند.