روش های طبیعی ترک سیگار



ارسال شده در: 1394/7/19              از دسته مطالب: عمومی


بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی در دود تنباکو وجود دارد که حداقل ۲۵۰ ماده آن مضر هستند. بیش از ۵۰ ماده شیمیایی موجود در دود تنباکو موجب ابتلا به سرطان می شوند. سیگار احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های تنفسی و سرطان را افزایش می دهد و روی قدرت باروری تاثیر منفی دارد.

ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که یک فرد سیگاری می تواند برای سلامتی خود و عزیزانش انجام دهد. پس از ترک سیگار بلافاصله گردش خون بهبود پیدا میکند و سطح مونوکسیدکربن در خون کاهش میابد.

در گفتگو با متخصص اعصاب و روان و ترک اعتیاد بیوطب بخوانید:

تعداد نبض و فشارخون که به طور غیرطبیعی بالاست پس از ترک سیگار شروع به برگشت به حد طبیعی می کند. ترک سیگار آسان نیست اما ممکن و شدنی است.

افرادی که سیگار را به طور موقت ترک می کنند معمولا دچار اضطراب، تحری کپذیری، گرسنگی، خستگی مفرط، اختلال خواب و اختلال در تمرکز می شوند. راه های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد که یکی از آنها کمک گرفتن از روش های طبیعی است.

درمان های جایگزین با نیکوتین

برای ترک سیگار می توان از برچسب، آدامس و اسپری حاوی نیکوتین کمک گرفت.  در صورتی که از این محصولات استفاده کنید، می توانید به راحتی با ترک سیگار کنار بیایید. به نظر می‌رسد استفاده از ۲ ترکیب جایگزین مثلا برچسب های نیکوتینی با آدامس های نیکوتینی یا با اسپری بینی نیکوتینی اثر طولانی تری در ترک سیگار دارد.

برچسب نیکوتینی که بدون نسخه در دسترس است میزان ثابتی از نیکوتین را از طریق پوست عبور می دهد اما استفاده از آن معمولا برای افراد با مشکلات پوستی  یا آلرژیک مناسب نیست. به طور معمول هنگامی که سیگار م یکشید، در زمان کوتاهی مقدار زیادی نیکوتین از طریق ریه ها وارد جریان خون شما خواهد شد.

چسب های نیکوتینی این خصوصیت را دارند که به آرامی و طی زمانی حدود سه ساعت نیکوتین را از طریق پوست بازویتان وارد جریان خون کنند. استفاده از این چسب ها، علایم ترک سیگار مثل کسالت، خواب آلودگی، بدخلقی و کاهش تمرکز را در شما کاهش می دهد.

از عوارض جانبی این چسب ها می توانب ها لتهاب پوست، سرگیجه، تپش قلب،ا ختلال در خواب، سردرد، تهوع و استفراغ را اشاره کرد. آدامس نیکوتینی هم در بیشتر داروخانه ها موجود است.

جویدن آدامس نیکوتینی باعث وارد شدن نیکوتین از طریق مخاط در جریان خون می شود. این آدامس ها سریع تر از چسب های نیکوتین دار، نیکوتین را به مغز می رسانند ولی برخلاف سیگار کشیدن که ناگهان نیکوتین خون را با جذب شدن از مخاط ریه ها افزایش می دهد، اینکار را به آرامی انجام می دهد.

این محصول برای افرادی که بیماری های مفصل فک تحتانی و فوقانی یا دیگر مشکلات دندانپزشکی دارند، مناسب نیست. توجه داشته باشید که آدامسن یکوتینیب اید دور از دسترس کودکان قرار بگیرد.

اسپری های نیکوتین دار را حتما باید پزشک برایتان تجویز کند. در این روش، نیکوتین خیلی سریع از طریق مخاط بینی جذب می شود. این خصوصیت برای سیگاری هایی که به شدت به کشیدن سیگار معتادند بسیار مطلوب است.

عارضه جانبی این محصولات التهاب گلو و بینی پس از اسپری کردن نیکوتین است.  نیکوتین استنشاقی هم فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرد و اگر چه نامش استنشاقی است اما مانند سیگار به ریه هان می رسد و بیشتر نیکوتین فقط به دهان و گلو می رسد و توسط غشاء مخاطی جذب می‌شود٬ ۸۰ پاف از این اسپری های نیکوتینی معادل نیکوتین یک نخ سیگار را وارد بدن تان میکند.
گفته می شود استفاده از این محصولات در صورتی موثرا ست که با یک برنامه تغییر رفتار همراه باشد. حتی اگر قرار است شما با استفاده از این محصولات، سیگار را کنار بگذارید بهتر است از یک مشاور و روان شناس کمک بگیرید تا به شما در تغییر الگوی رفتاری تان کمک کند و به شما یاد دهد که در شرایط استرس زا چگونه با استرس خود کنار بیایید و دوباره به سراغ سیگار نروید.

گیاهان دارویی برای ترک سیگار

 مصرف گیاهان علاوه بر درمان بیماری ها در ترک سیگار نیز موثر است. گیاهان دارویی می توانند علایم شایعن اشیا ز ترک سیگار را کنترل کنند.

 به عنوان مثال سنبل الطیب در کنترل اضطراب، استرس و بی خوابی موثر است و در نتیجه برای افرادی که می خواهند سیگار را ترک کنند مفید است.

چای کوهی، زنجبیل، دارچین، گل ابریشم و زوفا نیز گیاهانی هستند که علایم ناشی از ترک دخانیات مانند اضطراب و سردرد را به طور موثر کنترل میکنند.

عرقیات گیاهی برای ترک سیگار

عرق شاتره در ترک سیگار کمک کننده است و موجب بهبود گردش خون، افزایش جذب میزان ویتامین C و افزایش اشتها می شود.

برای استفاده از فواید این عرق گیاهی توصیه می‌شود هر روز ۲ لیوان از آن را بنوشید تا به مرور شاهد تاثیر آن باشید.
عرق میخک نیز که آرامبخش است، سردردها و درد های مفصلی را تسکین می دهد و مقوی قلب است می تواند به ترک سیگار کند.
مصرف عرق زنیان نیز برای افرادی که در حال ترک دخانیات هستند مفید است.

تغذیه مناسب برای ترک سیگار

 رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و غذاهای حاوی فیبر که سبب ارتقای سلامت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شوند به افرادی که قصد ترک سیگار دارند توصیه می شود.

مصرف جوی دو سر، اسفناج، برگ چغندر، سیر، کاهو، چای سبز، شلغم، کلم بروکلی و برگ کلم نیز به این افراد توصیه می شود. درمانگران طب سنتی توصیه می‌کنند افرادی که قصد ترک سیگار دارند از مصرف مواد غذایی که موجب اسیدی شدن محیط بدن می شود پرهیز کنند زیرا این مواد میزان علاقها فراد به مصرف سیگار را افزایش می دهند.

سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، نوشابه های گازدار، آبمیوه، ماءالشعیر، قهوه، گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، جگر، دل و قلوه، سیرابی، جوانه گندم، پنیر، بادام زمینی، گردو و عدس نمونه این مواد غذایی هستند.

در مقابل مصرف مواد غذایی که موجب قلیایی شدن محیط بدن می شوند میل به سیگار کشیدن را کم م یکند. هندوانه، لیمو، گریپ فروت و سبزیجاتی مانند جعفری، اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، سیر، چای سبز، روغن زیتون، روغن بذر کتان نمونه هایی از این مواد غذایی هستند.

مصرف کشمش، انجیر خشک و بادام هم به افرادی که قصد دارند سیگار را ترک کنند توصیه می شود.

ورزش مناسب برای ترک سیگار

 بررسی ها نشان داده است ورزش منظم احتمال موفقیت در ترک سیگار را افزایش می دهد. ورزش سبب کاهش استرس و بهبود خواب می شود و خلق و خوی فرد را بهتر می‌کند.

ورزش های هوازی مانند پیاده روی تند، دویدن آرام، شنا و دوچرخه سواری گزینه های مناسبی هستند. یک ورزش مورد علاقه را انتخاب کنید و هر روز به طور منظم زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید.

اگر قبلا ورزش نمی‌کردیدمی‌توانید از ۳ روز در هفته هر بار ۲۰ دقیقه شروع کنید و به تدریج زمان ورزش را افزایش دهید و به ۵ روز در هفته هر بار ۴۵ دقیقه تا یک ساعت برسانید.

مدیریت استرس برای ترک سیگار

برای کنترل استرس و تنش های روانی در زمان ترک سیگار لازم است مهارت های کنترل استرس مانند تنفس عمیق و تکنی کهای تن آرامی را بیاموزید.

با این کار بهتر می توانید استرس های روزانه را کنترل کنید و احتمال پرخاشگری و عصبانیت را کاهش بدهید. طب سوزنی برای ترک سیگار برخی برای از بین بردن عوارض و اختلالات شایع ناشی از ترک سیگار از طب سوزنی کمک می گیرند.
طب سوزنی اختلالات خواب، دردهای عضلانی و کنترل می‌کند و تنش های عصبی را در زمان ترک به بیمار کمک می‌کند تا این دوره را راحت تر پشت سر بگذارد اما شواهد علمی چندانی درباره تاثیر طب سوزنی در موفقیت ترک سیگار در دسترس نیست.

مصرف مکمل برای ترک سیگار

هرچند بهترا ست مواد معدنی، ویتامین ها و مواد مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذایی سالم تامین شود اما در برخی موارد مصرف مکمل می تواند کمک کننده باشد.

درصورت نیاز می توان از قرص ها و مکمل های غذایی به ویژه مکمل های ویتامین E و C استفاده کرد. بهتر است این کار با مشورت پزشک یا درمانگر انجام شود.

آمار و ارقام ترک سیگار

طبق آمار جهانی در هر ۸ ثانیه یک نفر به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت گسترش جهانی مصرف دخانیات سالانه نزدیک به ۶ میلیون قربانی می‌گیرد٬ که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از این قربانیان افراد غیرسیگاری هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جانشان را از دست می دهند.
در صورتی که اقدام جدی برای کاهش مصرف دخانیات صورت نگیرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی سالانه بیش از هشت میلیون نفر قربانی استفاده از این محصولات خواهند شد.

از هر ۱۰ نفر در جهان، یک نفر به دلیل استفاده از محصولات دخانی جان خود را از دست می دهد. آمار نشان می دهد ۵۰ درصد سیگاری ها در اثر کشیدن سیگار جان خود را از دست می دهند.

نیمی از موارد مرگ و میر ناشی از سرطان با مصرف سیگار ارتباط دارد. مصرف دخانیات یکی از قابل پیشگیری ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

افرادی که سیگار را ترک می‌کنند نسبت به افرادی که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند زندگی طولانی‌تری دارند و ۱۰ سال پس از ترک سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر می شود.

 

منبع: bioteb.ir