سه ماده مخرب و تاثیرگذار بر DNA



ارسال شده در: 1395/6/2              از دسته مطالب: عمومی


دئوکسی ریبونوکلئیک- یا DNA- در واقع آجرهای سازنده ساختمان زندگی هستند. DNA حاوی مواد ژنتیکی است که مشخص کننده ساختار بدن ما هستند و این مواد ژنتیکی هستند که منحصر به فرد بودن افراد را رقم می زنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، DNAو مواد ژنتیکی در طول زمان و با افزایش سن و البته عواملی مثل استرس، آلاینده ها، فقر غذایی و رفتارهای پر خطر از جمله سیگار کشیدن و مصرف الکل و مواد دچار آسیب هایی می شوند. با این حال سلول های بدن قادرند که بسیاری از این آسیب ها را ترمیم کنند اما برخی از این آسیب ها جبران ناپذیرند و می توانند منجر به جهش هایی در DNA شود که این امر به نوبه خود می تواند منجر به ایجاد بیماری های مختلفی شود. در این یادداشت 3 ماده مخرب که می تواند آسیب های جبران ناپذیری بر DNA بگذارند را بررسی می کنیم.

 

الکل: الکل رایج ترین واژه برای اتانول یا اتیل الکل است. آژانس بین المللی مطالعات سرطان- یکی از زیر شاخه های سازمان بهداشت جهانی- الکل را به عنوان یکی از عوامل سرطانزا طبقه بندی کرده است. در جواب این سوال که الکل چگونه می تواند سرطان زا باشد، مطالعات نشان می دهند که الکل در بدن انسان به ماده ای به نام استالدهاید (Acetaldehyde) تبدیل می شود؛ متابولیتی که با DNA واکنش نشان و قطعاتی از DNA را تشکیل می دهد که می تواند به مواد شیمیایی سرطانزا متصل شوند. دکتر Silva Balbo، استاد دانشگاه مینه سوتا در این باره می گوید:« مصرف الکل یکی از 10 عامل خطر در دنیا و یکی از عمده ترین علل سرطان ها بخصوص سرطان سر و گردن می باشد

 

سیگار: نیازی نیست به بی شمار پژوهشی که درباره مضرات سیگار کشیدن منتشر شده اشاره شود. تنها به بیان این موضوع بسنده می کنیم که سیگار حاوی 7000 ماده شیمیایی است که 69 تا از آن ها سرطانزا هستند و مهم تر این که تنهای مصرف یک نخ سیگار برای آسیب به DNA کافی است. مواد شیمیایی موجود در سیگار می توانند با مواد تشکیل دهنده DNA واکنش نشان دهند و از طریق تغییر اندازه، شکل و سایر ویژگی های آن ها موجب جهش در DNA شوند. علاوه بر این سیگار کشیدن می تواند DNA کودکان را نیز دگرگون کند. در مطالعه ای که در سال 2014 انجام و نتایج آن در مجله Environmental Health Perspectives چاپ شد، پژوهشگران دریافتند که مادرانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند، نوزادانی کم وزن و نارس تر به دنیا آوردند و این نوزادان نیز بیشتر دچار نقایص دوران نوزادی بودند.

 

ماری جوانا: مطالعه ای که در سال 2009 انجام شد و نتایج آن در مجله Chemical Research in Toxicology به چاپ رسید، نشان داد کانابیس می تواند موجب آسیب به DNA شود و همین امر می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان باشد. دکتر Rajinder Singh و همکارانش در این مطالعه دریافتند که دود ماری جوانا 50 درصد بیشتر از دود سیگار حاوی مواد سرطانزایی همچون Napthalene، Benzantherance وBenzopyrene است. دکتر Singh معتقد است که مصرف ماری جوانا به طور چشمگیری نسبت به سیگار خطرناک تر است بخصوص که مصرف ماری جوانا نیازمند استنشاق(پُک)های عمیق تری است و این امر می تواند موجب ایجاد ناراحتی های تنفسی بیشتری شود. این پژوهشگر در ادامه می افزاید: «به طور کلی، کانابیس و ماری جوانا می توانند باعث آسیب رساندن به DNA فرد شوند و این آسیب در نهایت ممکن است به ایجاد جهش در ژن ها شود

 

منبع:

addiction.com/7155/four-things-damage-dna